Duitse Berichten 21 – Absurd verkeersbord

geplaatst in: Duitsland, Maatschappij, Verkeer | 0

(6 nov 2018) Dit vind ik grappig. We rijden van Dresden naar Hamburg, via Berlijn. Dat is richting noord, dan noordwest. Een heel stuk na Berlijn, rijdend over de A24, passeer je verkeersborden die melden hoe ver het nog is naar de eerstvolgende grote steden. Tot zover niks bijzonders. Maar hoog in het rijtje staat nu ineens… Dresden! Waar wij juist vandaan komen. Na Hamburg, waar we heenrijden, Dresden en dan Schwerin (of Wismar). Dit slaat werkelijk nergens op. Het is ongeveer te vergelijken met dat je onderweg bent van Amsterdam naar Parijs en halverwege staat op de borden hoe ver het nog is naar Parijs, Lille en naar… Den Helder. Met dit verschil dat er achter Den Helder, ik bedoel Dresden, geen kilometertal staat ingevuld. Alsof iemand halverwege de productie van dit verkeersbord gemerkt heeft dat er toch iets niet helemaal klopte. En zich vervolgens realiseerde dat het nog dwazer zou zijn om erbij te zetten dat je 360 kilometer terug moet rijden om in Dresden te komen.

Zo’n bord intrigeert me. Vooral omdat de fout zich niet één keer voordoet, maar op minstens drie achtereenvolgende borden, die om de tien, twintig kilometer langs die weg zijn neergezet. Wat heeft Dresden te zoeken in Noord-Duitsland? I am but mad, north by northwest, liet Shakespeare Hamlet al zeggen: ‘ik ben maar af en toe gek’. En Hitchcock maakte zijn mafste, absurd-grappige film onder de titel North by northwest. Is dit soms een Duitse bevestiging van deze gekte, een klein saluut aan Shakespeare en zijn windrichting? Onwaarschijnlijk.

Van die grote blauwe verkeersborden zijn het, met lekker duidelijke witte letters. Ik stel me voor dat iemand het bij het ontwerpen al fout genoteerd heeft (was de medewerker even aan het bellen? werd hij/zij afgeleid door de schoolproblemen van de kinderen?) Nog opmerkelijker is dat niemand anders de fout heeft opgemerkt. Die borden zijn kennelijk gewoon gemaakt, en door het volgende clubje onnadenkenden op de voorbestemde plaatsen neergezet. Hebben ze er nog om gelachen, hebben ze het misschien niet eens gezien? Of was dit soms een opzettelijke grap van een medewerker uit Saksen die heimwee had naar zijn thuishaven Dresden en de stadsnaam op zoveel mogelijk verkeersborden wilde vermelden?

Het raadsel verdiept zich als je over dezelfde weg terugrijdt. Want ook komend vanaf de andere kant, en zelfs vanaf een andere weg die de A24 kruist, wordt steeds Dresden vermeld. En telkens zonder kilometertal, als een soort spookstad. Gaat het misschien om een te laat opgemerkte verwisseling? Ligt hier in de buurt, richting Rostock en Schwerin, een stad die qua klank een beetje op Dresden lijkt? Niet echt. Je hebt wel Pampow, Banzkow, Bobitz en nog zo wat. Het hele punt is dat er hier in de noordelijke pampa van voormalig Oost Duitsland juist zo weinig steden en dorpen zijn. Het glooiende land van de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, liefkozend ook wel MeckPom genoemd, is vooral erg leeg. En al sinds tijden een broedplaats van ultrarechtse groeperingen. Die vinden er hun aanhang in de ontevreden bevolking van leeggelopen dorpen zonder industrie of voorzieningen, en dus ook zonder banen.

Ligt hier soms een link? Waren de absurde verkeersborden het werk van extreem rechtsen, om op deze merkwaardige wijze een groet te brengen aan Dresden? Dat is immers de stad waar Pegida groot werd en waar ultrarechts minstens eens per jaar zijn opwachting komt maken, bij de herdenking van het bombardement. Het zal toch niet?

Nee, zo zit het natuurlijk niet! Ik ben paranoïde aan het worden door alle politieke gebeurtenissen van de laatste tijd. Er blijkt een nuchtere, en ordentlich Duitse verklaring te zijn. De borden verwijzen naar een reëel bestaande afslag. Die gaat richting A14. Dat is een snelweg die een heel stuk verderop loopt, langs Maagdenburg en inderdaad door tot aan… Dresden. Maar als je hier de afslag neemt ligt er slechts een stukje van vijf kilometer Autobahn te wachten, de rest moet nog gebouwd worden. De borden verwijzen naar een toekomstige doorgaande snelweg naar Dresden, die ergens in de komende vijftien á twintig jaar gerealiseerd zal worden. (Trek op het kaartje vanaf Maagdenburg een rechte lijn omhoog en je ziet de weg voor je.) Dat is dus ook de termijn waarop hier verkeersborden gepland worden, zo blijkt bij nader onderzoek. Vandaar dat er nog geen kilometers bij staan. Het is een toekomstbord. Alsof je op weg naar Parijs bij Gent eraan herinnerd wordt dat er ergens in de toekomst een snellere weg terug naar Amsterdam en Den Helder zal zijn (vermoedelijk langs het Scheveningse strand). Handig toch?

Het is géén onzorgvuldigheid – dat was mijn vooroordeel – het is overzorgvuldigheid. En ga nou niet zeggen dat dit zonde is van het belastinggeld. Want zo’n bord langs de weg houdt je wel wakker. In Duitsland staan meer grote borden langs de snelweg om te waarschuwen tegen het gebruik van de smartphone (handy) tijdens het rijden. De snelwegautomobilist heeft een grote behoefte aan afleiding tegen alle verveling. Zou het absurde verkeersbord ook niet een goed middel zijn om de bestuurder van zijn handy-verslaving af te houden? Ik zie ineens een grote toekomst voor borden met vreemde boodschappen en absurde raadsels. ‘Rotterdam -189’ bijvoorbeeld, ‘Venus 23’, of ‘Integration’ zonder kilometervermelding. Het zet je aan het denken. Wel naar de weg blijven kijken tijdens het peinzen.

 

De A24 loopt van Berlijn naar Hamburg. De A14 (nu nog) van Magdeburg naar Dresden.
Zie ook deze pagina uit 2015.